Slaapstoornis

slaapstoornisEen groot deel van de bevolking heeft last van slaapproblemen. Meestal worden deze problemen veroorzaakt door stress of een ongezonde levensstijl. Slaapproblemen kunnen binnen korte tijd verdwijnen, maar kunnen ook overgaan in een slaapstoornis. We spreken van een slaapstoornis als de problemen langer dan drie tot vier weken aanhouden en als de slaapproblemen het moeilijker maken om activiteiten uit te voeren in het dagelijks leven.

Welke slaapproblemen zijn er?

Er zijn verschillende soorten slaapproblemen. Het kan zijn dat je moeite hebt met inslapen of dat je vaak wakker wordt ’s nachts. Andere veelvoorkomende klachten met betrekking tot slapen zijn vroeg wakker worden of last hebben van nachtmerries. Het kan ook zijn dat je last hebt van een combinatie van deze klachten. Er bestaan verschillende slaapstoornissen, zoals slapeloosheid, plotselinge slaapaanvallen en overmatige slaperigheid.

Slaapstoornis behandelen

Een slaapstoornis kan niet worden behandeld met medicijnen. Je kunt echter wel een aantal dingen doen om je slaapproblemen te verbeteren. Ga pas slapen op het moment dat je ook moe bent en blijf niet de hele nacht woelen, maar ga er even uit als je niet kunt slapen. Verder is het verstandig om geen inspannende activiteiten te ondernemen vlak voor het slapen gaan en je kunt ’s avonds ook beter geen koffie of andere cafeïnehoudende dranken nuttigen. Regelmaat is ook heel belangrijk als je last hebt van een slaapstoornis. Probeer elke dag op dezelfde tijd te gaan slapen en op dezelfde tijd op te staan.

Wanneer moet je een huisarts raadplegen?

Als je denkt dat je te maken hebt met een slaapstoornis (wanneer de klachten langer dan drie tot vier weken aanhouden), is het een goed idee om contact op te nemen met je huisarts. Ook als je door de slaapproblemen wordt belemmerd in je dagelijkse activiteiten, is het verstandig om naar de dokter te gaan. De huisarts kan je helpen om je slaapritme te verbeteren.